Het woord Social Media Recruitment zegt het eigenlijk al: Social Media platformen worden ingezet als ondersteuning aan de recruitment activiteiten. De vraag is nu alleen: “waarom is dit zo belangrijk?”

Het inzetten van Social Media Recruitment is enerzijds van belang om de beste werknemers aan te trekken, maar anderzijds om werknemers te behouden. Sociale media platformen kunnen gebruikt worden om op een transparante manier het bedrijf te laten zien waardoor er een match gevonden kan worden tussen een werkgever en (toekomstige) werknemers. Wij delen in deze blog een aantal voordelen van Social Media Recruitment.

1. Het heeft een groot bereik

Het bereik van sociale media is enorm. Meer dan 4 miljoen mensen in Nederland maken gebruik van LinkedIn, meer dan 7 miljoen mensen gebruiken YouTube en meer dan 9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook.

Het bereik op sociale media is enorm, maar het is goed om erbij stil te staan dat elk platform een andere doelgroep heeft. Om de juiste doelgroep te bereiken is het daarom van belang om voor elk platform een aparte strategie neer te zetten. Hoe je de juiste content strategie neer zet is de lezen in deze blog.

2.  Kwalitatieve targeting

Zowel latent als actief werkzoekenden kunnen bereikt worden met Social Media Recruitment. Via diverse kanalen kan er met campagnes getarget worden op plaatsen, interesses of functies. Op deze manier wordt er kwalitatief getarget op relevante doelgroepen.

Door het bepalen van je doelgroep krijg je duidelijk met welke boodschap je deze doelgroep moet aanspreken. Hiernaast kun je vaststellen waar deze doelgroep zich bevindt op sociale media om zo de campagnes te targetten.

Een voorbeeld van een gerichte video voor Social Media Recruitment is een video van RIBW. In deze video vragen zij cliënten wat zij verwachten van woonbegeleiders. Op deze manier worden specifiek woonbegeleiders aangesproken.

 

3. Transparantie spreekt aan

Zoals we al zeiden kunnen sociale media platformen gebruikt worden om op een transparante manier het bedrijf te laten zien. De doelgroep wordt zo op een minder agressieve manier benaderd. Op deze manier kan een ‘culture fit’ sneller ontdekt worden, waardoor het recruitment proces gemakkelijker uitgevoerd kan worden. Daarnaast geeft de sociale media potentiële werknemers de mogelijkheid om direct te reageren op de content.

Een voorbeeld van een transparante video voor Social Media Recruitment is een video van RIBW. Zij geven cliënten het woord en geven hiermee een transparant beeld van wat er van vrijwilligers wordt verwacht.

 

Wanneer zet je Social Media Recruitment in?

Social Media Recruitment werkt, maar wanneer is het tijd om dit in te zetten? Wanneer je het werkgeversmerk wilt versterken is het inzetten van Social Media Recruitment onmisbaar. Het inzetten van diverse mediakanalen is niet genoeg, er moet ook nauwkeurig gekeken worden naar de content die op deze kanalen wordt gedeeld. De gedeelde content moet het werkgeversmerk versterken. Zet social media recruitment in wanneer:

  • Er te weinig sollicitaties binnen komen op vacatures
  • Er te weinig kwalitatieve sollicitaties binnen komen
  • Er niet veel volgers zijn op de social media kanalen
  • Er nog niet genoeg naamsbekendheid is

Na het lezen van deze blog ook interesse in een recruitment video? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op.