In voorgaande blog hebben wij uitgelegd wat influencer marketing is. Kort gezegd is een influencer iemand met autoriteit in zijn of haar vakgebied op sociale media. In deze blog zetten wij 5 trends op een rijtje voor iedereen die in 2017 aan de slag wil gaan met influencer marketing.

1. Video

Trend nummer één is een van de belangrijkste trends. Langzaam maar zeker wordt alles video en ook de sociale media platformen gaan hierop inspelen. Denk bijvoorbeeld aan de steeds uitgebreidere video-opties bij Instagram.

Waar vloggers uiteraard al gebruik maken van video, gaan nu ook steeds meer influencers video’s maken. Het gebruiken van video’s voor influencer marketing zorgt voor een direct aanspreekpunt bij het publiek. Volgers zullen zich sneller aangesproken voelen dan wanneer er een algemene foto wordt geplaatst.

Om deze reden is het interessant om deze trend in de gaten te houden bij het inzetten van influencer marketing. Een voorbeeld van een bekende influencer is Lizzy. Zij heeft een video gemaakt over de Drop en Discover Challenge van SPA wat resulteerde in maar liefst 43.303 weergaven.

 

2. Micro Influencers

In voorgaande blog gaven wij voorbeelden van interessante bekende influencers op Instagram. Influencer marketing is geen kwestie van klakkeloos geld overmaken aan beroemdheden met zoveel mogelijk volgers.

Het bereik blijft een factor, maar het is niet meer de belangrijkste. Authentieke en dus waardevolle interacties, daar draait het om. Grote influencers met een BN’er-status blijven interessant voor het realiseren van bereik, maar ga je voor geloofwaardigheid en betrokkenheid dan zijn micro-influencers relevant.

Micro-influencers zijn influencers met een relatief klein bereik die graag voor je aan de slag gaan, nog geen concurrerend product hebben aangeprezen en geen enorme bedragen voor een post vragen. Een voorbeeld hiervan is Daniel Wellington. Zij geven diverse micro-influencers een horloge zodat zij reclame maken.

 

3. Influencer Relationship Management

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing zo belangrijk dat het tijd wordt om kennis in huis te halen. Een interessante ontwikkeling is dat bedrijven influencers steeds vaker inzetten als een soort content producent voor hun eigen kanalen.

Een goed voorbeeld daarvan is Mascha Feotistova van Beautygloss, een van de bekendste Nederlandse influencers op cosmeticagebied. Shampoomerk Andrélon gebruikt Mascha’s content over hun shampooproducten regelmatig op de eigen Facebookpagina.

 

Hebben jullie mijn Andrélon video al voorbij zien komen waarin ik uitleg hoe ik mijn haar verzorg? 😁 #spon

A post shared by Mascha Feoktistova (@beautygloss) on

Ieder bedrijf wil goede banden met invloedrijke personen op sociale media zodat ze voor constante stroom mond-tot-mondreclame zorgen. Influencer Relationship Management structureert deze vorm van relatiebeheer.

Waar we eerder de sociale mediamanager zagen binnen komen, doet nu de influencer relationship manager zijn intrede. Deze gaat binnen het bedrijf relaties opzetten en is de spil bij influencer campagnes.

4. Automatisering en lange termijn relaties

Steeds meer facetten van influencer marketing worden geautomatiseerd. Van het zoeken van influencers via websites als BuzzSumo tot het matchen van opdrachtgever en influencer via websites als Traackr. Handig, maar ook gevaarlijk, want een kwalitatieve, duurzame samenwerking is niet te automatiseren.

Een voorbeeld. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld zoeken op een onderwerp, een type content of op een leeftijdscategorie van de influencer en doelgroep. Het is zelfs mogelijk om via een app als Popular Pays in één klap een hele groep influencers te strikken voor een campagne.

Natuurlijk handig als je op korte termijn een grote doelgroep wilt bereiken, maar een samenwerking met een influencer op lange termijn werpt ook zijn vruchten af. Zo kweek je trouwe influencers die zich oprecht en consequent verbonden voelen met jouw merk. Dat komt hun geloofwaardigheid ook ten goede.

Ga niet te zakelijk om met je influencers, maar benader ze als mensen en met emoties. Neem bijvoorbeeld influencer Negin welke met een aantal andere influencers is meegenomen voor een tripje met Revolve Clothing.

Zulke activiteiten schept een band, een droge e-mail niet. Nu betekent dit niet dat er meteen een reis geboekt moet worden naar de Malediven, ook een etentje schept een band.

 

Best lunch spot. #revolvearoundtheworld

A post shared by Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) on

5. Relevantie

2017 wordt het jaar waarin discussies over influencer marketing steeds meer zullen gaan over kwaliteit. Er zullen veel campagnes voorbijkomen met onnatuurlijke matches, ongeloofwaardige influencers en tegenvallende resultaten.

Wat ontbreekt er? Relevantie! Dit toverwoord zullen we nog veel gaan horen. Influencers zijn actief op allerlei sociale media. Van Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube tot Instagram, Snapchat en Vine.

Wat nu populair is, kan morgen alweer passé zijn. De kwaliteit en relevantie van de content zijn belangrijker dan het kiezen van een distributiekanaal. Middels video en lange termijn relaties kan relevante en geloofwaardige content gerealiseerd worden.