Ben jij als bedrijf gaan samen werken met influencers? Dan hebben wij een aantal tips voor je.

Even Terug Naar De Basis

Als bedrijf samenwerken met influencers, ook wel influencer marketing genoemd, kan worden gezien als een kans om heel erg dicht bij hun doelgroep te komen. Hoe? Influencers worden veelal gevolgd door mensen omdat mensen een kijkje willen in hun leven of omdat mensen tegen deze influencers opkijken. Gaat het belletje al rinkelen? Zo niet, dan leggen we het nog wat verder uit.

Is Het Iets Voor Jouw Bedrijf?

Wanneer jij namelijk zo’n influencer bent en bedrijven besluiten om met jou samen te werken, dan kan het zo zijn dat jij een foto moet plaatsen van bijvoorbeeld een product. Op deze manier zien jouw volgers dat jij als influencer dit product gebruikt, wat kan leiden tot meer aankopen van product.

Dus, als bedrijf kun je via influencers ontzettend dicht bij jouw doelgroep komen. Is dit iets voor jouw bedrijf? Dan geven wij je in deze blog 5 tips die handig zijn bij het inzetten van influencer marketing.

1. Wat Heb Jij Te Bieden?

Wie denkt er qua marketing goedkoop en makkelijk vanaf te komen door influencers in te schakelen, zo werkt het helaas niet. Marketing kost nou eenmaal geld en influencer marketing dus ook.

Is deze gedachte nog moeilijk? Kijk dan nog een keertje naar het aantal volgers van de influencer en bedenk je hoeveel mensen je bereikt met deze vorm van marketing.

Heb je niet veel geld te besteden? Denk dan aan andere vergoedingen zoals het aanbieden van producten of diensten zelf. Geef jij een influencer een mooie overnachting in jouw hotel of stuur je een horloge op dat ze mogen houden? Zo heeft Sofitel Legend The Grand een hotelovernachting aanboden aan top-influencer Anna Nooshin.

 

Pretty much sums up our weekend #robelife @sofitellegendthegrandamsterdam

A post shared by Anna Nooshin (@annanooshin) on

2. Denk Mee Over De Context

Wanneer je influencers inzet voor jouw marketing, denk dan wat verder met ze mee. Lever niet alleen een product of geld, maar geef ze ook een aantal tips zodat ze het in een gewenste context plaatsen.

Daarnaast is het slim om een # te koppelen aan het product. Wanneer een influencer een foto plaatst met hierbij een #, kunnen volgers na aankoop van bijvoorbeeld het product ook een # bij hun foto zetten wat dus eigenlijk nog extra ambassadeurs oplevert.

Zo heeft DIOR diverse influencers benaderd voor de campagne ‘What would you do for love’ met een #diorlovechain.

 

3. Bekijk Het Soort Influencer

Er zijn natuurlijk verschillende soorten influencers, zo zijn er influencers gericht op sport, op mode of bijvoorbeeld op reizen. Voor bedrijven kan het nog redelijk gemakkelijk zijn om te bepalen voor welk type influencer zij kiezen, maar zo is er nog een onderscheid dat bedrijven mee moeten nemen in hun overwegen. Zo zijn er namelijk diverse fases van influencers. Zo heb je de:

  • Micro-influencer, een influencer die duizenden volgers heeft. Het inzetten van zo’n soort micro influencer kan slim zijn aangezien deze waarschijnlijk nog met toegankelijke merken werkt voor haar volgers.
  • Influencer, een influencer met tienduizenden volgers. Deze influencers worden vaker commercieel ingezet voor het viral laten gaan van producten of diensten van bedrijven.
  • Top-influencer, een influencer met honderdduizenden volgers. Deze influencers zijn inmiddels zo groot dat zij een samenwerking zijn aangegaan met een agentschap die helpt bij commerciële belangen.

4. Kies wat voor soort samenwerking je wilt

Heb je een passende influencer gevonden voor jouw bedrijf? Bedenk dan ook wat voor soort samenwerking je aan wilt gaan. Ga je campagnematig een samenwerking aan waarbij je de influencer eenmalig inzet?

Of kies je ervoor om een samenwerking aan te gaan voor een langere termijn waarbij je geloofwaardigheid creëert door de influencer meerdere malen over jou te laten posten. Op deze manier laat je zien dat er iemand is die vertrouwen in jouw bedrijf heeft. Daarnaast kun je de influencer om tips vragen aangezien hij/zij zich midden in jouw doelgroep bevindt.

Zo heeft Cluse, een horlogemerk, een samenwerking gestart met een top-influencer. Ze hebben haar de mogelijkheid gegeven om een eigen horlogelijn te maken.

 

So proud to be wearing my #clusexnegin @cluse watch. 🤗

A post shared by Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) on

5. Besteedt Offline Aandacht Aan Influencers

Bouw een band om met de influencers. Nodig ze uit om jouw evenementen bij te wonen of vraag ze om mee te denken met verschillende projecten. Denk bijvoorbeeld aan een museum dat een influencer heeft uitgenodigd waarna zij foto’s heeft gedeeld van het evenement.

 

Meer advies omtrent influencer marketing? Lees meer van onze blogs of neem contact met ons op.