Digitale marketing groeit als een speer. Ook al is het jaar al even bezig, zijn er nog veel verwachtingen voor wat er de komende maanden gaat komen. Welke trends zien we dit jaar in de digitale marketing?

1. Content blijft heersen

Daar is hij weer hoor! Content marketing zal nog lang niet van zijn troon worden verstoten, sterker nog, het zal blijven groeien. De nieuwe digitale technologieën die nu in de markt opkomen zorgen voor nieuwe manieren om de content marketing op een creatieve manier in te zetten.

Content zal blijven domineren op het marketing circuit. 90% van de consumenten zegt het liefst aangepaste, co-created of gepersonaliseerde content te zien in plaats van gewone advertenties. 78% van de consumenten staan meer open voor interactie en het bouwen van relaties met een brand of bedrijf wanneer deze gebruik maakt van aangepaste content.

2. Social media wordt volwassen

Lange tijd waren er speculaties dat social media slechts een trend van korte duur was. Inmiddels heeft het zich dubbel en dwars bewezen en is het duidelijk; Social media is here to stay. Veel platformen met op kop Facebook zijn uitgegroeid tot effectieve tools om in te zetten bij marketing doelen om interactie met de consument of doelgroep te bevorderen.

Helemaal met nieuwe features en de effectieve tools als Facebook Ads, sponsored posts op Instagram en de introductie van de ‘buy-button’, is social media niet meer uit een marketing strategie weg te denken.

3. Video is the way to go

Ook deze trend hoor je niet voor de eerste keer. En dan hebben we het vooral over 4k video. 4k is een formaat van video net als Ultra HD. Dit zijn filmpjes van uiterst hoge kwaliteit die de komende tijd prioriteit zijn als je met je video wil uitblinken. 100 miljoen mensen wereldwijd kijken dagelijks naar online video’s.

Mensen raken meer gewend aan video content en online video ads, een mooie gelegenheid voor marketeers om gebruik van te maken. Ook gaan mensen steeds meer switchen naar online video in plaats van traditionele televisie. In 2017 zal 74% van alle internet verkeer video zijn.

4. Analyseren en zoeken

Er zal digitaal door marketing professionals steeds meer worden geanalyseerd. Omdat algoritmes in Google, Facebook en andere social media steeds beter worden, is het makkelijker om als brand of bedrijf comments, tweets of andere sociale content over het bedrijf te vinden.

Zelfs zonder in elk apart social media platform te moeten zoeken. Het is niet meer afhankelijk van de ouderwetse SEO, nu wordt er ook gerankt op waardevolle content die door derden mediaplatformen wordt gedeeld. De uitgaven voor marketing analytics in bedrijven zullen met 60% stijgen.

Ook is de data die door marketing automatiseringsplatformen wordt verzameld steeds uitgebreider. Deze tools kunnen ondersteunen in betere besluiten voor marketing en consumentenbeleving.

5. Grootste kansen bij mobiel

Het mobiele verkeer heeft in de US, Japan en 10 andere landen al het verkeer via desktop overgenomen. Apps worden steeds beter en vriendelijker in gebruik, en geven daarnaast ook meer mogelijkheden op het gebied van persoonlijkheid, interactiviteit en adverteren.

Dat is belangrijk want de consumenten markt wordt steeds voller en het wordt moeilijker om te communiceren met je doelgroep. Helemaal nieuw is hoe adverteerders via Google Maps en Waze kunnen zien wanneer de consument in de buurt is en ze gericht benaderen en belonen wanneer ze hun winkel bezoeken, allemaal via de smartphone.

Momenteel wordt al gewerkt aan het mobiel versturen van coupons wanneer je in de buurt bent, dat uiteindelijk het gebruik van papieren coupons volledig zal vervangen. Onderzoek als bedrijf de aankomende trends en speel in op wat er gaat komen of nu al is bewezen als zeer effectief. Op tijd op de boot springen kan je veel succes brengen; maak je keuzes gericht en kijk naar de toekomst.