Onlangs begonnen met een nieuwe content strategie? Of juist van plan om binnenkort aan de slag te gaan met een nieuw content marketingbeleid?

Met de komst van de sociale media kunnen organisaties zich via het internet presenteren naar de buitenwereld. Zij kunnen via diverse platformen zelfbedachte content plaatsen om een bepaald imago te creëren. Het ontwikkelen van de juiste content blijkt helaas minder makkelijk dan je zou denken.

Er worden jammer genoeg nog veel fouten gemaakt in de content strategieën van organisaties. Er wordt bijvoorbeeld content geplaatst die organisaties zelf leuk vinden, maar die niet relevant is voor de gewenste doelgroep. Wij zetten 5 veelgemaakte fouten in content marketing voor je op een rijtje.

1. Onbekend zijn met jouw doelgroep

Het komt nog te vaak voor dat bedrijven ervan uitgaan dat zij een bepaalde doelgroep bedienen terwijl dat in de praktijk niet helemaal zo blijkt te zijn. Het is natuurlijk niet zo heel erg wanneer jouw producten of diensten door andere doelgroepen geconsumeerd worden, maar het wordt wel een punt van kritiek wanneer de aansluiting met jouw gewenste doelgroep ver te zoeken is. Wanneer je van plan bent om met content marketing aan de slag te gaan, bepaal dan eerst nauwkeurig wie de doelgroep is en waar deze doelgroep zich bevindt. Wanneer dit duidelijk is, bepaal dan pas hoe je deze het best kunt bereiken.

2. Beginnen zonder een concreet plan

Het klinkt misschien nogal voor de hand liggend, maar het is zeker belangrijk. Het is essentieel om een stappenplan te maken voordat je aan de slag gaat met content marketing. Maak in dit stappenplan zaken concreet en redeneer terug van doelen naar acties. Om zomaar in het wilde weg artikelen, foto’s of andere content op internet te plaatsen is geen plan te noemen en zal naar alle waarschijnlijkheid niet echt een groot effect genereren. Een tip is om te werken met een content kalender. Hiermee plan je in waar en wanneer de op vooraf in kaart gebrachte content wordt gepubliceerd. Hierbij kan op voorhand ingespeeld worden op specifieke data en actualiteit.

3. Alleen maar over jezelf vertellen

Een fout die snel gemaakt kan worden en waarop iedereen zichzelf kan betrappen. Verhalen over jezelf, verhalen over de organisatie of verhalen die alsmaar in de ik-vorm geschreven zijn. Verhalen over de kwaliteiten van de organisatie en over wat zij bereikt hebben. Zit hier iemand op te wachten?

Toch is het voor de schrijver erg makkelijk om hierin te trappen. Het gaat juist om het verplaatsen in jouw doelgroep. Wie is jouw doelgroep? Wat houdt hen bezig en wat zouden zij interessant moeten vinden aan jouw content? Vaak heeft een doelgroep een behoefte die zij vervult willen hebben, daarom dient jouw content hen van hun behoeften te voorzien.

Probeer dus niet alleen losraak over jezelf te vertellen, maar focus je op wat jouw doelgroep zou willen zien? Durf ook over andere onderwerpen, bedrijven of inspiraties te schrijven.

4. De focus op alleen de frequentie van content

Veel bedrijven richten zich meer op de kwantiteit dan de kwaliteit. Zij gaan ervan uit dat er vaak gepubliceerd moet worden om zichtbaarheid te genereren. Een begrijpelijke denkwijze, want wanneer je eens per kwartaal iets van je laat horen, blijf je nogal onzichtbaar.

Er moet een balans gevonden worden in de mate waarin content gepost wordt. Het is goed om een aantal keer per week content te posten om interactie te houden. Maar wanneer je weinig content plaatst van een hoge kwaliteit, zul je op den duur ook niet onopgemerkt blijven. Denk dus ook goed na over het posten van de juíste content.

5. Content publiceren zonder handelingsdoel

Met content marketing is het de bedoeling om kennis over te dragen, om informatief te zijn of om mensen te inspireren met jouw content. Toch is het handelingsdoel van content marketing een niet te vergeten aspect in de content strategie.

De content die jij als organisatie publiceert, moet mensen laten zien dat je een autoriteit bent op een bepaald gebied. De content heeft uiteindelijk een reactie van de doelgroep als doel. Zo’n reactie varieert van een like tot een aanvraag. Wanneer dit geen doel is van jouw content marketing is het misschien slim om nog eens na te gaan waarom je aan de slag bent gegaan met content marketing.

Content marketing wordt met de dag meer toegepast door organisaties. Want zeg nou eens eerlijk, met de opkomst van de sociale media kun je hier niet meer omheen als organisatie. Om een goede content strategie op te zetten is het daarom slim om je in de doelgroep te verplaatsen. Wat is voor hen relevant? Wat zouden zij van jou willen zien?

 

Infographic content marketing