Content marketing, een begrip dat ons steeds bekender in de oren klinkt. Het is content de content dat altijd een levensader van marketing zal blijven.

De hoeveelheid geproduceerde content neemt explosief toe en marketeers moeten met de content hamer strijden voor aandacht. Maar waar komt die overload aan content nou precies vandaan? Content kan vergeleken worden met suiker. We proeven er zo nu en dan wat van en hebben hierdoor behoefte naar meer.

We zijn nieuwsgierig aangelegd en willen meer, meer en meer. Maar hoe zorg je nou dat jouw content tussen al die andere content wordt geprikt? De oplossing is om met unieke, nieuwe en vooral relevante content te komen. In deze blog geven wij 5 tips voor het strijden om aandacht:

1. Denk out of the box

Ja ja, alsof we die niet vaker gehoord hebben. We know, maar het is zeker eentje om op te noemen. Wanneer we content creëren nemen we veelal voorbeelden over van andere content, maar probeer is helemaal vernieuwend te zijn. Probeer jouw creativiteit helemaal op de vrije loop te laten. Een idee is om dit met anderen te doen, zij voegen vaak ideeën toe waar jijzelf nog niet over na hebt gedacht.

2. Speel in op diverse actualiteiten

Wanneer je inspeelt op actualiteiten, lift je als het ware mee op de aandacht van de trends. Wel is het hierbij van belang dat er iets relevants gedeeld wordt over dit onderwerp. Zomaar inhoudsloos roepen zal snel als irrelevant of te makkelijk ervaren worden door het publiek. Let ook op dat wat jij verteld, ook in verband staat met jouw merk. Wanneer je over de actualiteit praat en deze linkt aan jouw merk, heb je een goudmijn in handen.

3. Speel in op emotie

We zijn sociale wezens, dus handel daarnaar. We hoeven niet alleen maar professionele, serieuze en zakelijke content te zien. We houden van content die ons vermaakt, die onze behoefte vervult en content die ons een gevoel geeft. Aandacht voor het menselijke aspect is ijzersterk, maar moet wel op een juiste manier toegepast worden. Een tekst die te persoonlijk of te geestig is kan ook weer de plank misslaan. Gebruik dus persoonlijkheid in jouw content, maar let op de mate waarin je dit doet.

Een voorbeeld van een video die humor inzet op een juiste manier, is een video van RIBW. Cliënten praten over wat zij van een toekomstige medewerker verwachten. Het lied dat wordt gezongen voegt een snufje humor toe aan de video, maar niet te veel. Precies goed!

 

4. Optimaliseer content die al bestaat

Je hebt iets geschreven en gedeeld, maar je hebt een jaar later weer nieuwe informatie over dit onderwerp. Schroom dan niet om de oude content te gebruiken voor jouw nieuwe content. Herschrijf de oude content tot nieuwe content die echt spot on is. Het is niet alleen efficiënter om bestaande kennis te gebruiken, bestaande dient ook als een goed vertrekpunt voor nieuwe en waardevolle ideeën omtrent het onderwerp. Verander bestaande content door je te focussen op een ander publiek, een andere actualiteit of een ander thema.

5. Gebruik de visuele en interactieve manier

Beelden zeggen meer dan woorden. Steeds meer content bestaat uit visuele beelden. Ook sociale media wordt steeds meer gevormd door het delen en posten van visuele content. Visuele content wordt makkelijker herkend en is ook gemakkelijker te verwerken. Zo worden visuele beelden 60.000 keer sneller verwerkt in ons brein dan tekst. Gebruik infographics, afbeeldingen en video’s. Breng de visuele beelden voor interactie. Plaats dit ook met en interactieve benadering die de aandacht trekt en de aandacht vasthoudt.

Een voorbeeld van content die op een visuele manier is ingezet, is een video van Uniserver. Zij delen hun verhaal en hun informatie in een heldere animatie video.

 

 

Na het lezen van deze blog ook interesse in een video? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op.