We hebben het nu in een aantal blogs ontleed, de Customer Life Cycle Loop. Een cyclus die het proces omschrijft van het overwegen, aanschaffen, gebruiken, behouden en verspreiden van een product of merk.

Alle Fases Nog Een Keer Opgesomd

In deze blog gaan we in op de laatste fase van de Customer Life Cycle Loop. Dit is de fase advocacy. We leggen deze fase uit door nog eenmaal alle fases kort te omschrijven.

In de eerste fase maak je de consument bekend met jouw product of merk, waarna je hem of haar hierover meer kennis gaat geven in de tweede fase.

In de volgende twee fases speel je in op de subjectieve norm en ga je in op het échte verhaal achter jouw product of merk.

Wanneer je in de vijfde fase hebt ingespeeld op de gepercipieerde gedragscontrole, herinner je de consument in fase zes aan zijn of haar piek van blijdschap.

In de een-na-laatste fase doel je op de loyaliteit van de consument waarna we belanden bij de laatste fase advocacy.

De Zogenoemde Friend Of The Brand

In deze fase is de consument zoals we dat noemen ‘friend of the brand’. De consument is op dit moment al langer een klant van jouw product of merk. In deze fase speel je als naslag nog eenmaal in op de loyaliteit van de consument.

Denk bijvoorbeeld aan video’s waarin wordt benoemd dat jij als vaste klant van het merk een korting krijgt of dat jij als consument wordt bedankt voor de samenwerking. Op deze manier benadruk je een band met jouw consument. Je geeft hen het gevoel dat zij verbonden zijn met jouw product of merk. Dit kan ervoor zorgen dat de consumenten in het vervolg weer bij jou komen.

Een voorbeeld van een video uit de advocacy fase is een video van Philips. In de video bedankt Philips voor de 100 jaar samenwerking met PSV. Een echt stukje storytelling waarin Philips PSV bedankt door middel van hun verhaal en hun geschiedenis met voetbal. De link tussen Philips en voetbal wordt continu gemaakt in de video.

 

Nog Een Keer Alles Van De Customer Life Cycle Loop

We herhalen het nog één keer. De Customer Life Cycle Loop heeft als doel: het trekken van aandacht van potentiële consumenten, het laten zien wat jij te bieden hebt, het overtuigen van de juiste aankoop en het behouden van de consument.

Het is een cyclus die inzicht geeft in het ontwikkelen van een loyale klantenkring. En wij laten je zien waarom video hét ideale communicatiemiddel is in dit proces. We sommen nogmaals de acht fases van de Customer Life Cycle Loop voor je op:

 

  1. Awareness
  2. Knowledge
  3. Consideration
  4. Selection
  5. Buying
  6. Satisfaction
  7. Retention & Loyalty
  8. Advocacy

 

Wil je meer informatie over de Customer Life Cycle Loop en meer leren over hoe video bij kan dragen aan het ontwikkelen van een loyale klantenkring? Neem dan vandaag nog contact met ons op!