We leven niet meer in een tijdperk waarin je tekst online zet en ervan uit kunt gaan dat men het allemaal leest.

Emotie Boven Ratio

Dat beeld meer zegt dan duizend woorden weten we inmiddels wel. De volgende belangrijke vraag is hoe en waar je de beelden gaat gebruiken. Emotie gaat boven ratio en we kijken dus liever naar beelden dan dat we naar tekst kijken.

Wil je beelden gaan gebruiken om jouw tekst te ondersteunen? Plaats dan dus beelden op de plekken waarvan jij wilt dat er gekeken wordt.

We gaan een stapje verder, want wist jij dat beelden zelfs het oog kunnen sturen? Hiermee bedoelen we, dat beelden kunnen bepalen waar we naar kijken. We leggen het je uit door middel van onderstaand voorbeeld.

Een Heatmap Onderzoek

Bij beelden is het een gegeven dat we graag naar andere mensen kijken. Dus, echte foto’s van andere mensen. De studie ‘Eye Gaze Cannot be Ignored’ toont aan dat wanneer jij een foto van een mens naast jouw stuk tekst plaats, de aandacht naar deze foto wordt geleid. Het onderzoek laat door middel van een heatmap zien dat verschillende soorten foto’s de aandacht kunnen sturen op een pagina.

Hoe Dan?

Een foto waarbij het gezicht van voren te zien is, zorgt ervoor dat de aandacht voornamelijk naar het gezicht op de foto wordt gestuurd. Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen wél jouw tekst gaan lezen?

Bovengenoemd onderzoek komt met een oplossing. Wanneer we de persoon op de foto richting de tekst laten kijken, wordt de bezoeker gedwongen om naar de tekst te gaan kijken.

Aldus, middels beelden kunnen we sturen waar de bezoeker naar kijkt. Onderstaande foto uit het onderzoek laat zien in welke mate er naar de afbeelding en tekst gekeken wordt. Ter verduidelijking; de mate waarin er naar een plek wordt gekeken, loopt op van groen naar rood.

 

Onderzoek Sturen Van Aandacht Op Een Pagina

Samengevat:

  • Emotie gaat boven ratio
  • We kijken graag naar andere mensen
  • Onderzoek laat met heatmaps zien hoe foto’s de aandacht sturen
  • Een foto waarbij het gezicht van voren is te zien, stuurt de aandacht naar de foto
  • Een foto waarbij het gezicht naar de tekst kijkt, stuurt de aandacht naar de tekst

 

Meer informatie over online marketing en het gebruik van video? Lees dan meer van onze blogs of neem contact met ons op!