Starbucks heeft meer dan 6 miljoen fans op Facebook, Vodafone heeft over de 71.000 volgers op Twitter en Coca-Cola heeft zo’n 1,4 miljoen volgers op Instagram. Toen Madonna Uggs ging dragen, steeg de verkoop van de winterlaarzen zelfs in de zomer met de snelheid van het licht.

Bedrijven kunnen tegenwoordig niet meer om de sociale media heen. Sociale media geven bedrijven de gelegenheid om met verschillende doelgroepen te communiceren en geven de consumenten de kans om onderling met elkaar in gesprek te gaan. Ruim 93% van de bedrijven gebruiken sociale media om bij de consument te komen (Dahlén, 2005).

 

Fan Favorite: Sub pumpkin for vanilla in your Iced Caramel Macchiato if your #CurrentFallMood is this (watch our story) ⬆️

A post shared by Starbucks Coffee ☕ (@starbucks) on

 

Men wordt de gehele dag platgegooid met informatie en advertenties. Dit zijn advertenties op de televisie, in de kranten of op de radio. Maar tegenwoordig hebben mensen een bepaalde aversie ontwikkeld tegen reclame en worden zij niet graag meer beïnvloedt door de merkboodschappen.

Het begrip dat dit zal ondersteunen is de persuasieve kennis activatie. Dit houdt in dat wanneer mensen een reclame zien of horen, dat er een netwerk (schema) wordt geopend waardoor men bewust is van de blootstelling aan reclame.

Doordat men al meteen doorheeft dat zij worden blootgesteld aan een advertentie, ontstaat er een afkeer. Niet voor niets zappen we vaak weg wanneer het reclameblok op de televisie of radio begint.

In veel wetenschappelijke literatuur is dan ook terug te vinden dat het effect van traditionele media zoals televisie, kranten en radio zeer afneemt vergeleken met andere vormen van creatieve marketing (Dahlen, 2015).

“Maar waarom dan wel influencer marketing?” is nu een logische gedachte. Het woord influence zegt het eigenlijk al, er wordt invloed uitgeoefend op emoties, meningen en het gedrag van anderen.

Als we een r erachter plakken zien we dat deze invloed wordt uitgeoefend door een bepaald persoon. Maar waarom een influencer in de marketing gebruiken? Influencers zijn vaak mensen met een groot bereik op een sociale media platform.

 

 

Het bereik dat zij hebben heeft vaak een hoge mate van vertrouwen in deze influencer wanneer zij deze volgen. Je kan je voorstellen dat wanneer een vertrouwd persoon verteld over een product of onderwerp, dat dan de kans groter is dat we worden beïnvloed door de boodschap.

Het voornaamste doel dat je wilt bereiken met influencer marketing is het verhogen van de ‘word of mouth’ online. De online word of mouth houdt de mate van het delen van de advertenties in en het online contact over deze advertenties.

Word of mouth is een belangrijk begrip in deze tijd, omdat juist online nu veel bereik te behalen valt en omdat juist dit de verkoop tegenwoordig een boost kan geven (Babic Rosario, 2016).