Wanneer je je gaat bezig houden met video kom je al snel het vraagstuk over voice-overs tegen. Zonder dat je het je realiseert is een voice-over één van de grootste factoren die bijdraagt aan het succes van de video. Een groot deel van de kwaliteit van een video ligt namelijk bij de audio; zonde als je daar de plank mee mis slaat!

Waarom gebruik je voice-over in een video?

  1. Het draagt de visuele beelden en geeft een leidraad
  2. Het kan helpen om duidelijk over te brengen wat in de video gebeurt
  3. Het kan helpen een bepaald gevoel en toon over te brengen die bij alleen tekst verloren gaat.

Wat kan een goede voice-over voor je video doen?

Emotie

Een goede voice-over geeft emotie aan de video en het verhaal. Wat wil jij dat mensen voelen wanneer zij naar de video kijken? Dat kan je naar boven brengen met de juiste stem, toon en manier van spreken. Het maakt je video ook direct een stuk persoonlijker.

Geloofwaardigheid

Een video krijgt meer geloofwaardigheid, door de stem en wat deze vertelt. Een gezaghebbende stem neemt de kijker mee in het verhaal en brengt het verhaal op de juiste manier over. Ook zijn we gewend om naar stemmen te luisteren, op de radio, advertenties, film trailers etc. Daardoor voelt het completer wanneer het verhaal ook audio heeft.

Slimme opvulling

Soms, maar eigenlijk best vaak heeft de video naast het beeld en muziek nog iets extra’s nodig. Ook maakt het makkelijker om te editen in beelden, omdat je extra content kan geven via de voice-over. Wanneer de voice-over precies bij de beelden past en deze aanvult geef je extra kracht aan het concept dat je wil overbrengen.

Overtuigen

Een stem heeft het vermogen om over te halen tot actie.  Behalve de geloofwaardigheid geeft het ook vertrouwen en dit helpt om de kijker aan te moedigen iets te ondernemen. Door een call-to-action hardop te zeggen, bijvoorbeeld aan het eind van de video, verhoog je de kansen op reactie. Uiteraard hoort daar wel echt de juiste stem bij, dus geen monotone lees stem.

 

Wat heeft een goede voice-over nodig?

Veel bedrijven neigen zelf aan de slag te gaan, simpelweg met de ingebouwde microfoon van de computer en hoppa. Echter zal dit niet de kwaliteit geven die je video nodig heeft. Er zijn een aantal factoren om te overwegen:

Een professionele stemacteur

Alleen iemand die in het vak zit kan een tekst precies op de juiste manier overbrengen. Een stemacteur weet precies waar de juiste pauzes te nemen, welke toonhoogtes te gebruiken en hoe ze emotie tot leven laten komen in de audio. Wil je kwaliteit? kies dan echt voor een stemacteur.

Spreek de doelgroep aan

Heb je een doelgroep met voornamelijk 50plussers, kies dan ook voor een stem die senioriteit uitstraalt, in plaats van een jonge stem. En andersom natuurlijk. Zorg dat de doelgroep herkenning vindt in een stem.

Script

Gebruik een duidelijk script, annoteer precies waar de nadruk op moet liggen. Maak een script niet te formeel, laat het meer als een gesprek klinken. Maak het kort maar krachtig, en blijf weg van moeilijke woorden die je face-to face zou gebruiken. Het moet niet geforceerd gaan klinken.

Professionele techniek

Gebruik de juiste microfoon, goede audio programma’s en alles wat je nodig hebt om een professionele opname te maken. Laat die Quicktime opnames dus achterwege. Het allerbeste, en handig als je met een stem acteur werkt: Laat het opnemen in een studio.

Ga je video gebruiken voor je brand of bedrijf? Vergeet dan kracht van de voice-over niet! Denk goed na over wat deze voor je video kan betekenen, een echt goede voice-over brengt je video naar een hoger niveau.