We naderen langzamerhand de laatste fases van de Customer Life Cycle Loop en in deze blog gaan we wat dieper in de op de zesde fase.

Aha, Zo Zat Het

Nu we bij de zesde fase van de Customer Life Cycle Loop zijn, zou je eigenlijk inmiddels moeten weten wat dit proces inhoudt. Weet je dit niet precies meer? Lees het hier dan terug. Wij gaan nu namelijk door met de fase die na buying komt, namelijk; satisfaction.

De Piek Van Blijdschap

Herken jij jezelf in het volgende? Je hebt een product in je hoofd dat je onwijs graag wilt hebben. Wanneer je het geld bij elkaar hebt gespaard, besluit je na goed overwegen het product uiteindelijk te kopen. En dan komt het gevoel, die piek van blijdschap! Herkenbaar?

Oke, dan gaan we nog een stapje verder. Na deze piek komt er namelijk een moment dat je gewend raakt aan het product en je eigenlijk die blijdschap niet meer echt ervaart. Dit is het moment waar de zesde fase van de Customer Life Cycle Loop in beeld komt.

De Zesde Fase: Satisfaction

In de fase satisfaction is het doel om de consument te herinneren aan de blijdschap die hij/zij ervaarde bij het aanschaffen van het product. Je geeft hiermee als het ware een extra boost om diezelfde piek van blijdschap nog een keer te ervaren. Hiermee creëer je een top of mind positie en wakker je word of mouth aan.

Een geschikt middel voor deze fase is video. Na aanschaf van het product kan de consument een video ontvangen via sociale media of e-mail waarin hij/zij van andere consumenten hoort hoe blij zij zijn met het product. Op deze manier speel je, net zoals in de derde fase consideration, in op de subjectieve norm. Je geeft de consument het gevoel dat ze (net als anderen) echt blij moeten zijn met het product.

Een voorbeeld hiervan zijn testimonials van de HKU. In deze reeks testimonials vertellen masterstudenten van de HKU wat zij studeren en wat zij onderzoeken. Ze vertellen wat een masterstudie hen heeft gegeven.

Stel Je Maar Eens Voor

Stel je voor, je heb je net ingeschreven voor een masterstudie aan de HKU. Wellicht ga je na een tijdje twijfelen of ben je er niet geheel enthousiast meer over. Wanneer je dan van andere masterstudenten te horen krijgt wat een masterstudie jou allemaal te bieden heeft, dan kan dit weer een positieve boost geven.

 

De Bulletpoints Van Deze Blog

  • Na het inspelen op de gepercipieerde gedragscontrole, speel je in op de subjectieve norm.
  • Satisfaction is de zesde fase van de Customer Life Cycle Loop en herinnert de consument aan de blijdschap.
  • Met satisfaction creëer je een top of mind positie.
  • Satifaction kan tot meer word of mouth leiden.
  • Voor de fase satisfaction kunnen testimonials ingezet worden.
  • In deze fase geef je de consument een extra bevestiging.

 

Een flink rijtje, maar hopelijk duidelijk. Wil je toch wat meer informatie? Vraag dan raak via de live chat of neem direct contact met ons op. Volgende week gaan we verder met de laatste twee fases van de Customer Life Cycle Loop; retention en advocacy.