Deze week is het zo ver. Met de laatste twee fases van de Customer Life Cycle Loop naderen we nu echt het einde van deze cyclus.

Ter Verduidelijking

In deze blog gaan we in op de volgende fase, namelijk de fase retention and loyalty. Om deze zevende fase goed te begrijpen, is het belangrijk dat de vorige fase satisfaction duidelijk is. Deze twee fases lijken namelijk erg op elkaar.

Zoals besproken in de vorige blog, doelt de fase satisfaction op het geven van een bevestiging aan de consument dat zijn/haar aankoop een juiste aankoop is geweest. Hiermee herinner je de consument aan de blijdschap die hij/zij ervaarde bij de aanschaf van het product.

Extra Waarde

De volgende fase retention and loyalty gaat een stapje verder dan dat. Waar de fase satisfaction doelt op de bevestiging van een goede aankoop, doelt de fase retention and loyalty nog meer op het behouden van de klant door nogmaals in te gaan op de goede kwaliteit van hun aankoop. Op deze manier geef je hun aankoop een extra waarde.

Denk Je Maar Eens In

Denk je het volgende maar eens in: een vriend van jou heeft een product gekocht en dit bevalt in eerste instantie erg goed. Hij vertelt jou over deze goede eerste impressie. Na een aantal maanden vertelt hij uit zichzelf nogmaals hoe tevreden hij is met het product.

Op dit moment geeft hij het product extra waarde, omdat het na die verstreken tijd nóg steeds zo goed bevalt. Eigenlijk hoor je van medeconsumenten dat zij tevreden blijven over jouw product/merk en hiermee ook loyaal blijven aan jouw product/merk. Deze nieuwe bevestiging draagt bij aan het behouden van klanten.

Een Vlog Als Voorbeeld

Een voorbeeld waarin video is gebruikt voor de fase retention and loyalty is een vlog waarin een bekende vlogster Chanelette vertelt over hoe tevreden zij is met een product van Philips.

In de video vertelt ze waarom ze zo te spreken is over het product. Wanneer je zelf dit product hebt gekocht, kan zo’n video jou laten nadenken over waarom je zo tevreden zou moeten zijn met jouw product en waarom je loyaal zou moeten blijven aan dit product/merk.

 

 

Nog Een Keer Alles Opgesomd

  • De fases satisfaction en retention and loyalty lijken op elkaar
  • Het verschil zit hem in het doel. Satisfaction geeft direct een bevestiging van de juiste keuze, terwijl retention and loyalty na een tijd laat zien waarom je loyaal zou moeten blijven aan dit product/merk.
  • Retention and loyalty is gericht op het behouden van klanten

 

Fases die erg op elkaar lijken en elkaar heel goed opvolgen. Graag nog wat meer informatie? Schroom niet om direct contact met ons op te nemen of om vragen te stellen via de live chat. Stay tuned, want donderdag behandelen we de laatste fase van de Customer Life Cycle Loop.