“There isn’t anyone you couldn’t learn to love, once you heard their story.” Dit is precies waarom storytelling dé nummer 1 toepassing is die een bedrijf echt succesvol kan maken.

Maar… hoe doe je dat dan; storytelling? Jouw verhaal maakt jouw merk persoonlijk, een merk waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren. Bij storytelling vertel je niet meer over jouw product, maar je vertelt het verhaal om jouw product heen.

Dat kan te maken hebben met de lifestyle van de doelgroep, hun interesses, hun emotie of hun persoonlijke strijd. Een voorbeeld is Dove waarbij de producten allang niet meer centraal staan, maar de ‘echte’ vrouw met al haar imperfecties en onzekerheden.

Filmpje Dove:

Waar kun je rekening mee houden voor de story van jouw brand? Een handleiding of even 1,2,3 de regels van het storytelling opnoemen, kan helaas niet. Storytelling heeft namelijk alleen richtlijnen, en geen vaste regeltjes om te volgen.

1. De Diepte In

Vertel jouw verhaal in lagen, creëer niet 1 lineair verhaal. Kies een focuspunt dat jij het belangrijkste vindt; dit kan je laten terugkomen in bijvoorbeeld een personage in jouw verhaal. De feiten en cijfers voeg je op een subtiele manier toe.

2. Neem Jouw Klant Bij de Hand

Breng de informatie die je wilt delen in hapklare brokjes. Iedereen scant het internet, maar artikelen echt lezen… ho maar, dat is niet meer van deze tijd. (Top, je bent er nog!) Vertel geen lange verhalen maar korte stukjes. Het liefst met of zelfs alleen in de vorm van plaatjes; bijvoorbeeld infographics. Begeleid jouw lezer, anders raken ze binnen no time hopeloos verdwaald en ben je ze kwijt.

3. Show Don’t Tell

Een hele bekende en ook hele belangrijke. Volgens research van LookBookHQ ontvangen persberichten met multimedia 77% meer respons dan die zonder. Dus laat alles zien, gebruik illustraties, foto’s en video’s om de aandacht vast te houden.

4. Jouw Eigen Bagage

Gebruik jouw eigen ervaring, jouw eigen kennis. Of dat nou op het vakgebied is waarin je werkzaam bent, of bijvoorbeeld jouw persoonlijke leven; iets wat je hebt meegemaakt of juist wilt beleven!

5. Maak het Menselijk

Geef jouw verhaal menselijke elementen. Eén of meerdere personages in het verhaal die iets beleven, maakt het publiek betrokken. Ze raken nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

6. Ook Maar een Mens

Maak het nog een stukje persoonlijker door jouw eigen gevoel, problemen, en fouten te delen. Een bedrijf dat hoog van de toren blaast en alles kan, daar voelt niemand zich prettig bij. Je wilt laten zien dat jij ook mens bent, dat er echte mensen in dit bedrijf zitten en hard werken om de klus te klaren.

7. A Hero’s Journey

Probeer de klant het middelpunt van het verhaal te maken, oftewel de held van het verhaal. Denk bijvoorbeeld aan de verhaalmethode: A hero’s journey.

Je vertelt wat een klant meemaakt, waar hij tegenaan loopt. Voel mee met hun worstelingen en geef ze het gevoel dat je naast ze staat bij het oplossen van het probleem. Je gaat er samen tegenaan.
http://contentmarketinginstitute.com/2013/03/brand-storytelling-content-marketing-heros-journey/

8. De Klant Kan Je Helpen Met Jouw Story

Maak jouw verhaal interactief, en laat de doelgroep met je meedenken. Laat ze hun eigen verhaal toevoegen, relevant aan jouw product, merk of dienst. Hiervoor is social media de uitgelezen tool.

9. En Wat Hebben We Geleerd?

Deze is moeilijk na alle info over storytelling: eindig NIET in het moraal van het verhaal. Houdt het juist open voor interpretatie. Je wilt dat het publiek echt nadenkt over jouw story en zelf conclusies kan trekken.

10. Jouw Eigen Woorden

Blijf spreken in een taal die voor jou en jouw doelgroep natuurlijk is. Ga niet ineens heel formeel praten; tegenwoordig spreken veel merken hun klant aan met ‘je’ in plaats van ‘u’. Als je het verhaal schrijft of laat zien op een manier dat jij het ook face-to-face zou vertellen, voelt het authentiek.

Je ziet het al; er zijn veel richtlijnen, maar je hoeft ze dus echt niet allemaal te volgen. Storytelling is een journey op zich. Geef het tijd en denk goed na over wie je bent als bedrijf en welk verhaal daar bij past.