Storytelling wordt met de dag bekender als visueel marketingmiddel. Wanneer bedrijven ervoor kiezen om gebruik te maken van storytelling moet er een goed verhaal bedacht worden.

Bij deze gedachte kan men overspoeld worden met leuke ideeën voor verhalen. Helaas is het niet zo gemakkelijk als ‘zo maar een ideetje’ bedenken. Je moet de tijd nemen om een goed verhaal te bedenken.

Het is namelijk niet zomaar een verhaal. Het moet een verhaal worden dat specifiek aan jouw merk gekoppeld is. Er zijn een aantal basisprincipes die belangrijk zijn bij het bedenken van een verhaal:

Ken je merk

Dit lijkt nogal obvious, maar een eerste stap naar een goede storytelling is om goed voor je te zien wat jouw merk nou eigenlijk is en waar jouw merk voor staat.

Om dit goed in kaart te brengen is het goed om jezelf af te vragen welke specifieke branche jouw bedrijf betreft en om dus te kijken naar welke behoefte jouw merk vervult voor de consument.

In het volgende filmpje van KNGF wordt er duidelijk in beeld gebracht wat het bedrijf doet en wie zij willen helpen. Dit doen zij niet alleen door middel van het beeld, maar ook nog door wat er wordt gezegd op het einde.

 

Definieer jouw ‘it’ factor

Het is mogelijk dat er talloze concurrenten zijn met een vergelijkbaar product of service. Het is daarom van belang om te kijken wat hetgeen is dat jou onderscheidt van de rest.

Bij storytelling wordt er vooral gericht op wat jou als merk zelf uniek maakt. Let hierbij ook goed op de behoeften van de consument. Het is natuurlijk verleidelijk om een lijst te maken met dingen waar jij goed in bent, maar kijk ook naar wat de consument belangrijk zal vinden.

In het volgende filmpje van kruitvat komt de ‘it’ factor vooral tot uiting in de laatste bekende slogan “Steeds verrassend, altijd voordelig”. Wie kent die niet?

 

Begrijp de consument

Zoals in bovenstaande punten naar voren komt is het duidelijk dat er goed gekeken moet worden naar de consument. Het is dus ook belangrijk om te kijken naar jouw doelgroep wanneer je kijkt naar waar jouw bedrijf voor staat.

Probeer je dus ook goed te verdiepen in de klant en wat zij zouden willen zien zodat je een verhaal kan creëren dat aantrekkelijk is voor de consument. Ook dit kan terug komen in jouw story, jouw belang voor de consument.

In het volgende filmpje van Dove wordt er een product getoond door de “tevreden” consumenten zelf. Dit zorgt voor een belang bij de consument.

 

 

Wat nu? Put it all together! Wanneer je nu in kaart hebt gebracht wat jouw merk is en waar jij voor staat, kan er een soort paraplu uitgeklapt worden welke de basis vormt voor jou story.

Naast het specificeren van jouw merk kan er aan de hand van een van de strategieën een verhaal gevormd worden. Hou bij het maken van het verhaal de volgende twee aspecten in gedachten:

Keep it real

De consumenten houden van eerlijkheid, niet van misleiding! Bij storytelling vertel je een verhaal om jouw merk heen, dus houdt dit ook vooral eerlijk en uniek.

Deze eerlijkheid houdt ook in dat klanten graag duidelijk zien wat het product inhoudt, dat houdt de reclame ‘real’. Een voorbeeld van een reclame die het helemaal ‘not real’ heeft gehouden is een filmpje van Tel Sell.

In dit filmpje wordt gesuggereerd dat de kilo’s eraf vliegen door je tanden te poetsen met een dieet tandpasta. Dit is natuurlijk waanzin, jammer genoeg moet er toch hard gewerkt worden om die nare kilootjes kwijt te raken.

 

 Speel in op gevoelens

De emoties van de consument zijn vaak de beslissende factor bij het maken van een keuze. Speel dus in op gevoelens van de consument en probeer zo veel mogelijk emoties te triggeren.

Het volgende anti-rook filmpje is een goed voorbeeld van een pakkend filmpje dat goed inspeelt op de emoties met als doel mensen te stimuleren om te stoppen met roken. Vindt jij deze reclame niet treurig?

 

 

Snik, dat is natuurlijk wel erg ontroerend. Daarom nog even een feel-good reclame van John West als afsluiter die ook goed inspeelt op de gevoelens.

 

Na het lezen van deze blog ook interesse in een video? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op!