Een van de beste vormen van verhalen vertellen is via film en video. YouTube heeft als grootste videoplatform ter wereld maar liefst één miljard gebruikers.

Ook Facebook heeft zwaar ingezet op video’s. Facebook heeft autoplay ontwikkeld waardoor video’s automatisch beginnen met afspelen. De eerste seconden van een video worden door onder andere autoplay steeds belangrijker.

Zo moet de kijker direct de video ingezogen worden. Ook Twitter heeft nu de mogelijkheid om video’s te uploaden. Hiernaast zijn Snapchat en Instagram ook twee grote videoplatformen.

Video is een belangrijke en ideale drager voor je storytelling content die past bij de ontwikkeling van het internet. De voorspelling is dat in 2017 69% van al het consumentenverkeer bestaat uit video.

Video is dus the way to go. Maar aan wat voor soort video’s moet je denken als je aan storytelling wilt gaan doen? We doorlopen een aantal voorbeelden om verschillende mogelijkheden te ontdekken.

Het helden-verhaal van Johnnie Walker

Dit is video content waarin de kernboodschap van het merk verkondigd wordt aan de hand van een high-impact film.

Een voorbeeld is een film van Johnnie Walker waarin een man al lopend door het mistige Schotse landschap het verhaal van het whiskymerk verteld.

De beelden hebben een hoge impact en de slogan “keep walking” wekt interesse op bij het publiek.

 

Het experiment-verhaal van Volvo Truck

Dit zijn verhalen die over een product of merk vertellen door middel van een indrukwekkend experiment. Een voorbeeld is een video van Volvo Truck.

In deze video staat een echte CEO op 20 meter hoogte op de voorzijde van een Volvo FMX truck. Deze truck is bevestigd aan een hijskraan om te laten zien hoe sterk de trekhaak is. Deze video werd binnen een maand al twee miljoen keer bekeken.

 

Het snack-verhaal van Bart van Olphen

Dit zijn korte verhaaltjes, die de kijker gemakkelijk en snel kan ‘snacken’. Een vorm van zo’n snack-verhaal is de how-to-video.

Een mooi voorbeeld is de kookshow van Bart van Olphen. Op Instagram laat hij in vijftien seconden zien hoe hij een visrecept bereidt. De lange versies staan vervolgens op YouTube.

 

Het meedoen-verhaal

Dit zijn verhalen waarbij de kijker direct invloed heeft op het verhaal. Een voorbeeld is een video van een mineraalwatermerk over een club waarbij het aantal YouTube kijkers bepaalde hoe het verhaal zich verder ontwikkelde.

Hoe meer mensen naar de video keken, hoe hotter het feest in het filmpje werd. In een maand tijd werd het filmpje door meer dan elf miljoen mensen bekeken.

Ook Facebook biedt met livestreaming een goede mogelijkheid voor meedoen-verhalen.

 

Het antwoord-verhaal

Een verhaal waarbij de vragen van het publiek leidend zijn. Een voorbeeld is ene video van McDonalds.

Het publiek stelt vragen en McDonalds maakt antwoord video’s. Zo vertelt een werknemer het verhaal achter de Mc Muffin na een vraag via Twitter.

 

Na het lezen van deze blog ook interesse in een video? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op!