Reviews, het is de ervaring die ons soms overtuigt van een product, dienst of organisatie. Testimonials lijken op reviews, alleen is het grote verschil dat een testimonial uit een video audiovisuele review bestaat in plaats van een geschreven review.

Met een testimonial vertelt iemand anders over jouw product, dienst of organisatie tegen jouw potentiële klant. Natuurlijk blijft de vraag: “Waarom zijn de audiovisuele testimonials nou zo sterk?”. Wij geven jou in deze blog 7 redenen.

1. Een bevestiging uit sociale kring

We zijn sociale wezens. We vergelijken onszelf dagelijks met anderen. Het gedrag van anderen kan vaak leidend zijn voor ons eigen handelen. We zien dit zelfs terug in ons consumentengedrag. Onderzoek wijst uit dat consumenten eerder geneigd zijn om producten te kopen van bedrijven die klanten krijgen dan van bedrijven die geen reviews krijgen. Vier op de vijf consumenten meent online reviews net zo te vertrouwen als aanbevelingen van hun omgeving. Audiovisuele testimonials komen zelfs nog overtuigender over dan geschreven reviews aangezien zij de persoon achter de review laten zien. De review krijgt hiermee een betrouwbare ondertoon.

Een voorbeeld van een testimonial is een video van het HKU. In deze video praten huidige masterstudenten over het studeren aan de HKU. HKU heeft gebruik gemaakt van deze testimonials om (potentiële) studenten te enthousiasmeren het studeren aan de HKU. De bevestiging van huidige studenten kan net de laatste bevestiging zijn voor de keuze om de studie te doen.

 

2. Geloofwaardig en authentiek

Authenticiteit en geloofwaardigheid zijn de elementen die de testimonials zo goed maken. Een echt persoon vertelt in een video over zijn of haar ervaringen met een organisatie, product of dienst. Er wordt een voorbedacht verhaal vertelt op een natuurlijke wijze waardoor het een geloofwaardig verhaal wordt. Consumenten vertrouwen eerder elkaar dan dat zij bedrijven vertrouwen. De personen in de video hebben geen commerciële intentie wat het geloofwaardig en authentiek maakt.

Een voorbeeld van een geloofwaardige testimonial is een video van het Studelta. In deze video praten werknemers over wat zij doen bij Studelta. Studelta heeft gebruik gemaakt van deze testimonials om (potentiële) werknemers te enthousiasmeren voor het werken bij Studelta.

 

3. Een emotionele band opbouwen

Emotie, de doorslaggevende factor voor het kiezen voor jou in plaats van jouw concurrent. De ervaring, beleving en emotie staan in een testimonial centraal. Het zijn de factoren die bepalen of jouw product, dienst of organisatie de behoefte van de kijker vervult. Je laat kijker zien in hoeverre het aan hun verwachtingen doet.

Een voorbeeld van een bindende testimonial is een video van het Brink Groep. In deze video praten werknemers en tevreden klanten over het werk van Brink Groep. Brink Groep heeft gebruik gemaakt van deze testimonials om (potentiële) klanten en werknemers te enthousiasmeren en te binden door ieders werk te belichten.

 

4. De kracht van electronic word of mouth

Electronic word of mouth, een van de meest gebruikte vormen van online communicatie. Electronic word of mouth houdt in dat men online met elkaar communiceert en online belevingen of ervaringen van iets deelt. Met audiovisuele testimonials is het mogelijk om als consumenten met elkaar te communiceren en om ervaringen te delen.

5. Bereik potentiële klanten met sociale media

Een logisch gevolg op de electronic word of mouth is dat de audiovisuele testimonials zeer geschikt zijn om (potentiële) klanten te benadering via sociale media. Sociale media worden ingezet als platformen om mee te communiceren. Door testimonials in te zetten om over sociale media te communiceren, blijft er een persoonlijke twist aan het bericht. Deze persoonlijke twist via sociale media zorgt voor een subtiele en effectieve vorm van beïnvloeding.

6. Gemakkelijke en effectieve content

Wetenschap toont aan dat audiovisuele content effectiever is dan tekstuele content. Dit geldt ook voor testimonials. Het zien van een persoon die zijn of haar verhaal doet in een video, komt persoonlijk en duidelijk over op de consument. De informatie wordt zowel via beeld als audio overgebracht, een gemakkelijke vorm om informatie te ontvangen. Informatie uit visuele beelden wordt door onze hersenen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst, dus ook de ervaring uit testimonials. Doordat wat je ziet overeenkomt met wat je hoort, is het gemakkelijk om de boodschap te begrijpen.

Een voorbeeld van een gemakkelijke testimonial is een video van het AMC. In deze video praten huidige en oude studenten van de opleiding Medisch Informatiekunde over de studie. Het AMC heeft gebruik gemaakt van deze testimonials om potentiële leerlingen te enthousiasmeren om de studie te volgen. De combinatie van beeld en geluid toont een geloofwaardig verhaal over de studie.

 

7. Jouw bezoekers en jouw score

Wanneer bezoekers op jouw website een video bekijken, zorgt de video ervoor dat zij langer op de website blijven. Het vergroot hiermee de betrokkenheid en interactiviteit van jouw website. Google geeft jouw website een hogere scoren in de zoekmachine wanneer jouw website van hoge kwaliteit is en veel bezocht wordt. De consument, maar ook Google, zoekt voortdurend naar relevante en kwalitatieve content en met reviews in de vorm van audiovisuele testimonials bied je dit aan.

 

Na het lezen van deze blog ook interesse in een testimonial? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op.