Coca-cola versus Pepsi cola, die twee hebben we natuurlijk wel vaker voorbij zien of horen komen. Allebei zijn het frisdrankmerken die een donkergekleurde frisdrank verkopen, namelijk cola.

Super Bowl 2018

Niet komen de merken met een gelijksoortig drankje, nee ze komen zelfs met Super Bowl commercials die ergens toch een klein beetje te vergelijken zijn. Tijdens de Super Bowl 2018 kwamen de twee beiden met een nieuwe commercial op de proppen en beide video’s vertelden een eigen verhaal.

Maar ondanks dat de beelden anders zijn, het verhaal anders is verwoord en er een net wat andere boodschap wordt overgebracht, zijn de video’s toch wel een beetje te vergelijken. Beiden proberen de merken cola als een deel van het leven neer te zetten, als een standaarddingetje op de dag.

Coca-Cola

Coca-Cola kwam met een video waarin een stem jou mee de video inneemt. De video toont diverse individuen met verschillende achtergronden die allemaal Coca-Cola drinken.

De boodschap was dat er Coca-Cola is voor alle verschillende individuen. Waar in het begin van de video de focus wordt gelegd op een Coca-Cola voor ieder verschillend individu, is de eindboodschap van de video dat er Coca-Cola is voor ons allemaal.

 

Pepsi

Pepsi kwam met een video waarin we op een wat meer humoristische toon meegenomen worden door de video. Ook in deze video zijn er allemaal verschillende individuen te zien die Pepsi drinken.

Echter, de boodschap is wel anders dan die van Coca-Cola. In deze video ligt de focus namelijk op Pepsi voor iedere generatie. Pepsi is voor iedereen toegankelijk en iedere generatie geniet ervan.

 

Conclusie

Oke, de verhalen van Pepsi en Coca-Cola toch een beetje op elkaar. Een stukje storytelling die gericht is op dat het product toegankelijk is voor iedereen, voor ieder bijzonder individu. Maar zoals eerdergenoemd ook dat een standaarddingetje op de dag is.

Maar het mooie dat we uit deze verschillende video’s kunnen halen, is dat beide merken hun boodschap op eigen wijze vertellen. Een eigen wijze die ervoor zorgt dat hun verhaal zich toch onderscheidt van het andere verhaal.