Heb jij al gestemd? En zo ja, heb jij dan gestemd naar aanleiding van de politieke storytelling? Koos jij voor die ene partij door de tientallen beloftes, de valkuilen van de andere partijen of koos jij voor die ene partij omdat je loyaal blijft zoals altijd?

Het zijn allemaal vragen gericht op het stukje storytelling van de Nederlandse partijen. De verhalen die ervoor zorgen dat wij sneller of juist minder snel geneigd zijn om voor zo’n partij te stemmen. De filmpjes tonen verhalen, feiten of beloftes, maar wat is nou de kracht achter dat ene overtuigende verhaal?

De Kracht Van Emotie

De kracht zit hem in de emotie waar de partijen op proberen in te spelen. Emotie is een bepalende factor voor het uiteindelijk kiezen van een partij. Een theoretisch voorbeeld? Als voorbeeld nemen we de vluchtelingencrisis.

Een partij kan zich richten op hoe erg het voor de Syrische vluchtelingen is door beelden te tonen waarin Syrische kinderen angst uitstralen. Deze beelden tonen de wereld zoals hij is en zullen hoogstwaarschijnlijk een gevoel van medeleven opwekken bij de kijkers.

Emoties kunnen zelfs zo hoog oplopen dat men zich boos of schuldig kan gaan voelen wat weer de doorslag kan geven om op de politieke partij te stemmen die de Syrische vluchtelingen wilt steunen.

Een andere invalshoek kan zijn dat de Syrische vluchtelingen gezien worden als een bedreiging. Deze beelden kunnen een angst creëren bij de kijker, wat de kijker alert zal maken en zal kunnen overtuigen om op juist die partij te stemmen.

 

Vluchtelingen Geframed Ernst versus bedreiging

Vluchtelingen geframed slachtoffer vs. bedreiging

 

Door het zogenoemd ‘framen’ van een politiek onderwerp, kunnen verhalen zodanig vervormd worden om in te spelen op verschillende emoties. Nu is dit een concreet voorbeeld van een politiek onderwerp, maar kunnen politieke partijen natuurlijk ook het verhaal achter hun eigen partij zodanig ‘framen’ dat het verhaal inspeelt op de emotie van de kijker. Zonder enige politieke voorkeur hebben wij een aantal politieke verkiezingsspotjes onder de loep genomen.

Affective Intelligence Theory

Een verkiezingsspotje van D66 welke op het eerste oog niet erg emotioneel lijkt te zijn. Echter, dit zit in een klein hoekje. In de video wordt er op verschillende manieren herhaalt dat D66 goed onderwijs, klimaat en zorg garandeert.

Om uit te leggen hoe dit inspeelt op ons emotionele welzijn, gebruiken we de Affective Intelligence Theory. Kort uitgelegd; de theorie gaat ervan uit dat we informatie verwerken via 2 systemen. Het routine systeem of het alerte systeem.

Het routine systeem gaat ervan uit dat we positieve “Yes we can”-campagnes met enthousiasme verwerken en hiermee stemmen voor de partijen waarmee we ons identificeren en partijen waar we altijd al op stemden. Deze enthousiaste weg is dan ook gekozen door D66.

 

Inspelen Op Enthousiasme

Een verkiezingsspotje dat ook inspeelt op enthousiasme door te benadrukken dat we een doener nodig hebben om alles waar te kunnen maken, is een filmpje van de VVD. Ook hier stimuleert het enthousiasme in de verkiezingscampagne dat we stemmen voor de partijen waarmee we ons identificeren en partijen waar we altijd al op stemden. Daarnaast wordt er nog een beetje de spot gedreven met andere partijen die “alleen maar drammen of dikke plannen schrijven”.

 

Inspelen Op Het Alerte Systeem

Een verkiezingsspotje van de Partij voor de Dieren speelt in op een ander soort emotie. In de video wordt meteen de aandacht getrokken met de zin: “we bevinden ons in de zesde uitstervingsgolf”. Met dit soort uitspraken wordt er ingespeeld op het alerte systeem waarmee we informatie verwerken. Dit systeem gaat ervan uit dat we verontrustende informatie met angst verwerken en hiermee stemmen voor de partijen waarmee we denken iets hieraan te kunnen doen.

 

 

Storytelling wordt ook in de politiek ingezet om verhalen over te brengen, door emoties te raken met verhalen. Zo kunnen partijen inspelen op enthousiasme, maar ook op angst om mensen te overtuigen voor hen te gaan stemmen.

 

Afbeelding: Het Parool