Luister en huiver! Bekijk eerst onderstaande video (met geluid aan) en lees dan verder.

 

Even het geheugen opfrissen

Welke stem hoorde jij in de voice-over van deze video? Juist, de stem van Morgan Freeman. Vorige week schreven wij een blog over het belang van audio en de impact hiervan op de kwaliteit van een video. Geheugen even opfrissen? We vatten het voor je samen:

  • Audio is een belangrijk element dat de kwaliteit van de video kan beïnvloeden.
  • Ingebouwde microfoons zijn een no go.
  • Audio moet zorgvuldig opgenomen worden voor het beste resultaat.
  • Er moet goed nagedacht worden over audio ter versterking van de beelden.
  • Audio zorgt ervoor dat we bepaalde dingen herkennen.
  • Audio roept emotie op.

De impact van audio

Zoals gezegd is audio belangrijk in een video. Het kan extra emotie geven, het kan de sfeer van een video bepalen en het kan zelfs de kwaliteit van een video beïnvloeden. Hopelijk komt het belang van audio duidelijk naar voren. Maar hoe kies je de juiste audio voor jouw video? Welke audio werkt versterkend voor jouw verhaal?

De stem van Morgan Freeman

Bij het kiezen van audio kan er gekeken worden naar de voice-over. Een voice-over is de stem die gedurende de video een verhaal verteld, zonder dat je deze persoon in beeld ziet. Bij het kiezen van een stem, is het belangrijk om na te gaan welke doelgroep jij wilt bereiken en ook welke stem het beste bij jouw verhaal past.

Bovenstaande video heeft gekozen voor de stem van Morgan Freeman. De stem vertelt op een overtuigende wijze het verhaal van HPE. Zeg eens eerlijk, geeft de stem van Morgan Freeman niet een extra dramatische en overtuigende twist aan dit verhaal?

Het effect van een beroemdheid

Hoe kan dat dan? Nou, onze oren zijn gevoelig voor geluiden en dan met name voor geluiden die we herkennen. We herkennen de stem van Morgan Freeman, wat ons meteen een gevoel van herkenning geeft. Hierdoor kijken we door en zijn we bereid te luisteren naar het gehele verhaal van de video.

Een andere reden waarom we blijven luisteren heeft te maken met de term celebrity endorsement. Deze term houdt in dat een celebrity wordt gekoppeld aan een merk, een verhaal. In dit geval is Morgan Freeman de celebrity. Het inzetten van celebrity endorsement heeft een aantal voordelen, namelijk:

  • Het geeft het merk een extra lading.
  • Men herinnert het merk wanneer zij Morgan Freeman voorbijzien of horen komen.
  • Men krijgt de indruk dat Morgan Freeman achter het product staat.
  • Het valt op. Want zeg nou zelf, het is toch best bijzonder wanneer Morgan Freeman vol lof over jouw product praat!

Vanaf nu altijd beroemdheden gebruiken?

Het antwoord hierop is nee. Toch is het niet altijd handig om een bekende stem in te zetten. In sommige gevallen is het effectiever om onbekende voice-over in te zetten. Denk maar eens mee, wanneer je een video maakt voor een opleiding van jouw school. Komt dit dan informerend en geloofwaardig over wanneer Morgan Freeman jou vertelt over studiekeuzebegeleiding?

Een beetje overdreven niet? In dit geval is celebrity endorsement wellicht niet de meest geschikte keuze, maar kan er beter gekozen worden voor een neutrale en vriendelijke stem die op een duidelijke wijze vertelt over dit onderwerp. Bekijk onderstaande video als voorbeeld:

 

Alles samengevat

  • Audio is een belangrijk element dat de kwaliteit van de video kan beïnvloeden.
  • Er moet zorgvuldig nagedacht worden over de stem die wordt gekozen.
  • Het inzetten van een bekende stem kan een merk extra lading geven.
  • Celebrity endorsement kan herinnering stimuleren.
  • Een bekende stem is niet altijd de beste keuze.
  • Een neutrale stem past in sommige gevallen beter bij het besproken onderwerp.

Wil jij na het lezen van deze blog meer informatie en advies over video en audio? Wij geven dit graag! Neem vandaag nog contact met ons op.