Wat denk jij als je weer zo’n advertentie af moet kijken voor een video?

Je wilt een video bekijken op YouTube

Denk even met me mee. Je gaat naar YouTube en begint meteen met het zoeken naar een video die je wilt zien, omdat je hier al zo veel over hebt gehoord. Wanneer je de video hebt gevonden, sta je te popelen om te kijken en start je hem. En dit is het moment dat hetgeen gebeurd wat bijna altijd gebeurd: een advertentie.

Wat voor soort advertentie?

Herken je het? Zo’n videoadvertentie wordt een pre-roll genoemd. Soms kun je de advertentie na een aantal seconden wegklikken, maar soms wordt je verplicht om de advertentie af te kijken. Video’s kunnen een link naar de website bevatten of kunnen gecombineerd worden met bijvoorbeeld het vertonen van banners.

En óf het werkt

Maar wat gaat er dan door jou heen? Vaak worden advertenties voor video’s ervaren als ongewenst. Toch bekijken we ze vaak en blijven de advertenties hangen door onder andere herhalingen. Zo is de “i’m pregnant advertentie” inmiddels erg bekend op YouTube en zal mening mens precies weten over welke advertentie dit gaat. Kortom…  het werkt, ondanks dat niet iedereen het altijd waardeert. Bekijk hieronder een aantal pre-roll video’s.

De bekende ‘I’m pregnant’ van Clearblue

De i’m pregnant pre-roll die net als voorbeeld werd gegeven. De advertentie is voor veel YouTube video’s verschenen en is daardoor ook snel te herkennen wanneer de eerste zin wordt uitgesproken.

 

De wake-up call van ASPCA

Een voorbeeld van een video die de aandacht weet vast te houden tijdens een pre-roll advertentie is een video van ASPCA. ASPCA is een organisatie tegen dierenmishandeling. In de video geeft hij aan dat wanneer je de advertentie skipt, je een puppy elektrocuteert. Wanneer je dit niet doet vertelt hij dat zij naast deze puppy nog meer puppy’s een goed leven willen geven.

 

Lekker wegkijken met Tikkie

Een ander voorbeeld is een pre-roll van RLVNT voor Tikkie. In een hele korte advertentie maken zij het doel van de applicatie duidelijk. Hier voegen ze een snufje humor aan toe wat ervoor zorgt dat de video makkelijk weg te kijken is.

 

 

Na het lezen van deze blog ook interesse in een video of in meer in informatie en advies over video? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op.