We weten inmiddels wat storytelling inhoudt, maar hoe ga je verder?

Iedere Organisatie Heeft Een Verhaal

Iedere organisatie heeft een verhaal, een verhaal dat vertelt wie de organisatie is, wat de organisatie doet, maar vooral ook waarom de organisatie doet wat die doet. Maar met het vertellen van een verhaal ben je nog niet klaar, want hoe ga je hierna door?

Van StoryTelling Naar StoryDoing

Wanneer jij een verhaal hebt verteld over jouw organisatie, is het belangrijk dat jouw volgende acties en daden op een lijn liggen met jouw verhaal. Als Darth Vader zegt dat hij het beste voor de mensheid overheeft en vervolgens alleen maar kwaad uitzaait, is het niet echt geloofwaardig. Aldus, een verhaal is niet geloofwaardig wanneer je het niet waarmaakt.

Wat we eigenlijk bedoelen is dat je storytelling moet gaan omzetten in storydoing (boek: StoryDoing voor organisaties). Dit klinkt misschien heel erg makkelijk, maar het is belangrijk om hier zorgvuldig over na te denken. Wij zetten drie stappen voor je uit.

Het Begin: StoryBeing

Een fase waarin je duidelijk uiteenzet wat de kern is van jouw organisatie. Je gaat kijken naar wie je bent, wat jij doet, maar vooral waarom jij doet wat je doet. De โ€˜waaromโ€™ is erg belangrijk in het bepalen van de kern van jouw organisatie. Kijk naar het verleden en kijk naar de toekomst. Kijk naar jouw missie en naar jouw visie. Kijk naar alle belangrijke eigenschappen en beweegredenen omtrent jouw organisatie.

Het Midden: StoryTelling

Wanneer je de kern van jouw organisatie duidelijk uiteen hebt weten te zetten, begint de storytellingfase. In deze fase ga je jouw verhaal omzetten in een verhaal dat je naar binnen en buiten toe gaat vertellen.

Je gaat jouw story vertellen als drijfveer voor jouw organisatie. Het verhaal dat jij naar binnen en buiten toe vertelt, is het verhaal waar stakeholders zich mee kunnen identificeren. Je wilt ten slotte dat alle betrokkenen zich interesseren in jouw visie.

Het Eind: StoryDoing

Tot slot, de fase waarin je jouw verhaal om gaat zetten in werkelijkheid. In deze fase bewijs je de geloofwaardigheid van jouw verhaal. Geen woorden, maar daden. Kies voor acties die jouw verhaal ondersteunen en die bij jouw missie passen.

Uiteindelijk komt StoryBeing ook weer terug na StoryDoing wanneer jij jouw verhaal goed uitdraagt. Je bent dan de organisatie waarvan je vertelt dat je het bent. Het is een proces dat zich als een cyclus herhaalt.

Dus belicht jij in jouw storytelling dat duurzaamheid in van jouw drijfveren is? Ga dan duurzaam te werk om dit te ondersteunen. Een voorbeeld hiervan is ING Nederland die duurzaamheid suggereert in haar video. Zij maken dit waar wanneer ze recent zijn benoemd tot een van de duurzaamste bedrijven ter wereld (Bron: Corporate Knights).

 

Dus, Wat Je Mee Kunt Nemen Uit Deze Blog:

  • Er is een begin-midden-eind.
  • In de beginfase StoryBeing zet je uiteen wat de kern is van jouw organisatie.
  • In de middenfase StoryTelling ga je jouw verhaal naar binnen en buiten toe vertellen.
  • In de eindfase StoryDoing ga je jouw verhaal omzetten in werkelijkheid.

 

Wil jij meer advies over het vertellen en waarmaken van jouw story? Neem dan contact met ons op.