Het vertellen van verhalen, het overbrengen van een boodschap, dé manier van communiceren. Welke definitie geef jij storytelling?

Er zijn veel tips te vinden over wat true storytelling is en wat dit voor jouw merk kan doen. Niet zo gek natuurlijk, want het is een ruim begrip waar veel over te vertellen valt. Wat opvalt is dat true storytelling veel geassocieerd wordt met plaatjes en verhalende filmpjes.

Maar is storytelling niet meer dan een verhalend filmpje? Jazeker, want bij true storytelling is het erg belangrijk hoe het verhaal verteld wordt. Het gaat om het waarom die zorgt voor een waarheidsgetrouw en geloofwaardig verhaal achter jouw merk. Er zijn een aantal valkuilen waarbij het maken van een storytelling video al mis kan gaan.

True storytelling is géén sprookjes vertellen

“Een goede Bollywoodfilm met een gelukkig einde.” Het beeld dat menig bedrijven hebben bij het maken van een storytelling video. Bedrijfsvideo’s worden gekoppeld aan de mooiste verhalen over het organisatiesucces, organisatiegeluk en de zeer ambitieuze toekomstplannen. Echter, wat vaak wordt vergeten is dat de doelgroep niet meer in sprookjes gelooft. Zij horen liever een geloofwaardig verhaal dan een te-mooi-om-te-geloven-verhaal. Belangrijk hierbij is dat je pas overtuigend bent wanneer je ook daadwerkelijk zelf gelooft in wat je verteld. Dit vertrouwen in jouw eigen verhaal draait dus om een waarheidsgetrouw verhaal.
Een video die een geloofwaardig verhaal verteld in plaats van een sprookje, is een video van het Leger des Heils. De video toont geen geluk of ambitieuze toekomstplannen. De video toont een verhaal waarin een cliënt en haar begeleider in beeld wordt gebracht. Doordat zij zelf het waarom en hoe verhaal vertellen achter deze hoofdpersonage, is het beeld geloofwaardig in plaats van een sprookje.

 

True storytelling draait niet om opsommingen

Organisaties publiceren een gestructureerd verhaal over hun historie. In hun ogen ‘het verhaal achter de organisatie’. Toch is het vaak eerder een opsomming van mijlpalen, jaartallen en losse feitjes dan een verhaal over het wezen van de organisatie. Hoe dan wel?

Het gaat bij true storytelling juist om de verhalen en gebeurtenissen die emoties oproepen bij de doelgroep. Denk hierbij dus juist aan de speciale gebeurtenissen die jouw organisatie gevormd hebben tot hoe het nu is. Een verhaal met alleen feitjes of mijlpalen zal niet blijven hangen bij de doelgroep. Maak er een echt verhaal van: om welke reden is jouw organisatie opgericht? Welke problemen kwamen hierbij kijken? Wat onderscheidt jouw organisatie van de rest? Wat is de unieke werkwijze binnen jouw organisatie?

Het Leger des Heils heeft in haar video’s ook deze uitsluiting goed begrepen. In de portret video wordt geen opsommingen gegeven, maar wordt een verhaal en ervaring gedeeld.

True storytelling draait niet om alleen het mooie slot

Veel organisaties tonen tevreden klanten of imposante resultaten. Met zulk soort verhalen komen er geen emoties los bij de doelgroep, wat juist het doel is van storytelling. De doelgroep moet zich betrokken voelen voordat zij in actie komt. Het draait niet om de eindresultaten die mooi opgepoetst zijn. De doelgroep is eerder geïnteresseerd in de weg náár die resultaten. Dat is hoe zij zich identificeren met de organisatie. Vertel waarom je dingen hebt gedaan of bereikt.

Het waarom is datgene wat in elke portret video van het Leger des Heils goed naar voren komt. Het verhaal toont het waarom door van het begin tot het eind de looplijn van de cliënt vanuit meerdere perspectieven in beeld te brengen. We kunnen stellen dat het Leger des Heils een goed voorbeeld is van een organisatie met een geloofwaardig verhaal, een true storytelling verhaal.

 

Na het zien van deze video ook interesse in een geloofwaardige video? Wij werken samen graag van idee naar uitvoering. Neem vandaag nog contact met ons op.