Zie je het voor je? Zelf in een video vertellen over jouw organisatie, ervaring of dienst?  

Vloggen is een bekender begrip aan het worden. Ook organisaties beginnen steeds meer toe te geven aan de nieuwe vlogtrend. Voorheen werd bloggen gebruikt voor het vergroten van naamsbekendheid, maar tegenwoordig is vloggen dé nieuwe manier om een organisatie in beeld te brengen. Het verschil tussen deze twee is dat een vlog eigenlijk een blog in de vorm van een video is. Bedrijven zouden vlogs kunnen inzetten door werknemers te laten praten over de producten of over de organisatie. Anderzijds kunnen juist onbekende vloggers ingezet worden om producten te promoten. Maar waarom zou je als organisatie een vlogstrategie inzetten en hoe kan vloggen jouw naamsbekendheid vergroten?

Vloggen zorgt voor meer interactie

Een video kan meer interactie uitlokken met jouw klantenkring. Middels een vlog kan een conversatie gestart worden door vragen te stellen aan het publiek. Vraag bijvoorbeeld naar hoe zij denken over een bepaald onderwerp. Hiernaast kun je ook een verhaal vertellen. Doordat je dit op een persoonlijke en eigen manier vertelt door zelf te vloggen, komt het persoonlijk over bij de doelgroep. Het lokt reacties uit en geeft jou als organisatie de kans om interactie te hebben met de doelgroep.

Wanneer jouw vlogs bevallen bij de doelgroep, heb je grote kans op terugkomend verkeer. De doelgroep is benieuwd naar de volgende vlogs en komt hierdoor terug op jouw website of sociale mediakanalen. Ook dit is een vorm van interactie met de klantenkring.

Vloggen geeft jouw organisatie een gezicht

Het maken van vlogs maakt jouw organisatie persoonlijker. Het is persoonlijker dan bloggen. Door te vloggen stel je je als organisatie kwetsbaar op. De doelgroep leert jou op deze manier als persoon kennen en krijgt een goed beeld van wie er achter de organisatie schuilt. Op deze manier kunnen klanten bepalen of de organisatie bij hen past. Dit beeld zal vooral geschetst worden door vlogs van werknemers. Maar ook externe vloggers kunnen een goed beeld van een organisatie schetsen door bijvoorbeeld binnen de organisatie te filmen. De doelgroep is vaak nieuwsgierig naar de achtergrond van de organisatie. Zij zijn benieuwd naar een kijkje achter de schermen van jouw organisatie. Vloggen is hiermee dé ideale manier om op deze nieuwsgierigheid in te spelen.

Vloggen zorgt voor betere vindbaarheid

Google en YouTube zijn de twee grootste zoekmachines. Interessante vlogs dragen bij aan de content van jouw organisatie op YouTube, jouw website en daarmee ook Google. Google slaat de gepubliceerde content van organisaties op. Het maken van vlogs genereert hiermee meer vindbaarheid op de twee grootste zoekmachines.

Vloggen is unieke content op een makkelijke manier

Men vertoont steeds meer reclame-ontwijkend gedrag. We zitten hier niet meer op te wachten. Een vlog zit anders in elkaar dan een reclamecampagne. Het is realistischer en het geeft een persoonlijk en geloofwaardig beeld van het bedrijf. Het product moet niet meer centraal staan, maar het verhaal achter het product of de organisatie. Deze wending geeft een uniek verhaal, want elke organisatie heeft een uniek verhaal. Emoties kunnen op een originele manier overgebracht worden, wat realistische en unieke content kan opleveren. Daar komt bij dat het produceren van een vlog makkelijker is dan het in elkaar zetten van een reclamecampagne. Het kan overal. Win-win situatie!

Een voorbeeld van een vlog is een video van Melanchthon waarin Nederlandse en Belgische studenten een debat hebben gevoerd over de verharding van de samenleving. In deze video vloggen studenten om zo een aanbeveling te doen aan de gemeente van Rotterdam. Het vloggen op eigen locaties zorgt voor persoonlijkheid en geloofwaardigheid van de studenten.

 

Entertainment en geloofwaardigheid zijn de key

Wanneer je waardevolle content wilt bieden aan jouw klant middels een vlog is het belangrijk dat de vlog genoeg entertainment bevat om de aandacht van de doelgroep vast te houden. Een manier om dat te doen is door de video te bewerken met leuke after effecten, zoals geluidjes en teksten. Daarnaast geeft een vlog een geloofwaardig beeld doordat er persoonlijk wordt verteld over een organisatie, dienst of product.

We kunnen stellen dat een vlog een vernieuwende manier is om een geloofwaardig verhaal te vertellen aan de doelgroep. Om de aandacht van de doelgroep vast te houden, is het nóg waardevoller om effecten te verwerken in de vlog. Zakelijk vloggen gebeurt nog kleinschalig. Daarom is het starten van vloggen dé ideale manier om een voorsprong te nemen op de concurrenten.

Na het lezen van deze blog ook interesse in een leerzame vlogcursus? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.