In voorgaande blog is er uitgelegd wat influencer marketing inhoud, in deze blog gaan we in op wat voorbeelden!
Een eerste voorbeeld van een geslaagde influencer marketingadvertentie is voor het product “Segway” waarbij 4 bekende bloggers op Instagram zijn ingezet als marketing influencers.
Bloggers ‘purpdrank’, ‘piques’ en ‘carsonlueders’ hebben een instagram foto gepost met het product en hebben in totaal maar liefst 1298 likes ontvangen en 3896 reacties. Deze getallen zijn de resultaten van maar 3 Instagram bloggers.
De nieuwe Chanel Number 5 parfum heeft ook gebruik gemaakt van influencers op Instagram. Het bedrijf bedacht twee hashtags; #newchanel5 en #chanelgrasse, om het publiek te stimuleren om zelf foto’s te plaatsen met deze hashtags.
Na een post van 3 bekende influencers genaamd ‘sincerelyjules’, ‘jemerced’ en ‘virginiavarinelli’ is het aantal foto’s met een hashtag #newchanel5 met zo’n 1600 foto’s toegenomen en zijn er gezamenlijk meer dan een miljoen likes binnengehaald in de eerste maand van de campagne.
Weer een totaal ander voorbeeld is het gebruik van influencers voor vliegmaatschappijen. Denk aan bijvoorbeeld de vliegmaatschappij Britisch Airlines.
Een post van een influencer op Instagram zorgde binnen twee maanden al voor meer dan 50.000 likes.
Britisch airlines is niet de enige die deze tactiek heeft toegepast. Ook Alaska airlines heeft een influencer ingeschakeld om de mensen bekend te maken met de hashtag #weekendwanderer om zo mooie bestemmingen in te kaart te brengen.
Een van de vele posts leverde al meer dan 3500 likes op.
Tot slot nog een voorbeeld van Qantas airlines die met een post van een influencer meer dan 16.000 likes heeft binnengehaald.
Kortom, er zijn genoeg verschillende manieren om influencer marketing in te schakelen. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs voor een groter effect van creatief adverteren dan het gebruik van traditionele media (Dahlén, 2015).
Dit effect is terug te vinden in een hogere mate van Word of Mouth wat leidt tot merkherkenning, merkherinnering en zelfs koopintentie (Babic Rosario, 2016).