Starten met Zakelijk vloggen? | 10 Tips voor Zakelijk vloggen (2019)

Misschien heb je het ooit wel gezien…, al die vele vlogs die op het internet te vinden zijn. Variërend van een bekende vlogger zoals; Monica Geuze en Enzo Knol, naar organisaties die aan het vloggen zijn zoals; Natuurmonumenten en Hoogheemraadschap Noorderkwartier.  Voor bedrijven is vloggen de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact te krijgen met hun doelgroep. Maar waar moet je aan denken als je gaat starten met Zakelijk vloggen? In deze blog geven wij jou 10 tips waar je aan moet denken voordat je gaat starten!

Inhoud
1. Van Bloggen naar Vloggen
2. Zakelijk vloggen, laat de consument zien waar jij mee bezig bent
3. Het ontbreken van structuur en een duidelijk verhaal
4. 10 gratis tips waar je als organisatie aan moet denken voordat je gaat starten

Van Bloggen naar Vloggen

Van het woord ‘bloggen’ heb je waarschijnlijk al gehoord. Bij bloggen gaat het om het regelmatig schrijven van artikelen voor je website/ blog. Het vloggen is dan ook een combinatie van weblog en video, vloggen staat dus voor video bloggen. Iedereen kan wel een aantal vloggers noemen, maar wist je dat tegenwoordig ook steeds meer bedrijven vloggen? In deze ‘zakelijke’ vlogs krijgen mensen antwoord op de vragen ‘Wat gebeurt er achter de schermen van het bedrijf?’, ‘wie werken er bij het bedrijf?’ of ‘welke vacatures zijn er bij het bedrijf?’.

Zo maakt Sigra gebruik van het vloggen om haar openstaande vacatures kenbaar te maken. Zij doen dat door in een aantal vlogs een ‘kijkje achter de schermen te geven’.

 

Zakelijk vloggen, laat de consument zien waar jij mee bezig bent

Het zakelijk vloggen is dan ook een trend die al enkele jaren bezig is. Steeds meer bedrijven starten met vloggen om hun eigen verhaal te vertellen. Door het vloggen kan je de doelgroep een kijkje achter de schermen geven. Maar ook op een ‘makkelijke’ manier een video produceren.

Neem bijvoorbeeld het Hoogheemraadschap, die vertellen in hun vlogs welke werkzaamheden zij hebben verricht en vooral waarom. Dit met de achterliggende gedachte dat elke inwoner belasting betaald voor het hoogheemraadschap maar vaak geen idee heeft waar dit geld aan uit wordt gegeven.

Het Hoogheemraadschap Hollands-Noorderkwartier heeft een vlog gemaakt over de versterking van de dijken in Hoorn. 

 

Het ontbreken van structuur en een duidelijk verhaal

Helaas komen wij nog veel video’s tegen die vaak erg slordig zijn, storend beeld, slecht geluid en geen duidelijke stem zijn enkele punten die wij vaak terugzien. Vaak ontbreekt het ook aan een goed en duidelijk verhaal. Vooral op het gebied van zakelijk vloggen is het daarom belangrijk om binnen je organisatie af te stemmen wie er vlogt en over welk onderwerp. Om te zorgen dat je goed bent voorbereid, krijg je vanuit ons alvast 10 tips!

 

10 tips waar je als organisatie aan moet denken voordat je gaat starten!

  1. Bespreek binnen je organisatie wie er geschikt is om te gaan vloggen.
    Houd bijvoorbeeld een ‘casting’ moment waarop geïnteresseerden een korte video van zichzelf kunnen laten zien. Zo kan je als organisatie zien wie er geschikt of ongeschikt is.
  1. Wat is je doel en wie is je doelgroep
    Wat is je doel van de vlog die je gaat maken. Wil je informeren, overtuigen of interesseren? Of wil je gewoon de doelgroep iets leuks vertellen. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over ‘wie is je doelgroep?’ en’ waar is je doelgroep actief?’ Is je vlog gericht op jongeren of op ouderen? Zijn het mannen of vrouwen? Welke hobby’s hebben ze?
  1. Het onderwerp
    Zijn er bepaalde thema’s die jij binnen je organisatie belangrijk vindt? Of hoor je van klanten bepaalde onderwerpen terug. Gebruik deze onderwerpen/ thema’s dan om over te vloggen!
    XX
    Je kan bijvoorbeeld vloggen over:
    1. Groot evenement dat jouw organisatie organiseert of waar je als organisatie bij aanwezig bent;
    2. De typische werkdag. Dit wordt veel gebruikt wanneer er openstaande vacatures staan om de werkzoekende te informeren hoe werkdag er bij jouw organisatie uit ziet;
    3. De nieuwe producten/ diensten die jouw organisatie op de markt brengt;
    4. Laat zien hoe een scholing van de medewerkers eruitziet. Dit wordt vaak gebruikt om intern te delen met andere collega’s. Dit kan eraan bijdragen om collega’s enthousiast te maken voor het volgen van een bepaalde training;
    5. De activiteiten die jouw organisatie uitvoert. Is jouw organisatie betrokken bij het bouwen van een nieuw winkelcentrum? Dan is dat een mooi moment om een vlog over te maken. Zo kan je toekomstige bezoekers/ winkeliers alvast enthousiasmeren!

    Natuurmonumenten heeft een serie gemaakt over de ‘Makers van de Markerwadden’. 

 

  1. Zorg voor begin – midden – eind
    Zorg dat je het onderwerp weet te vertalen naar een verhaal. Het verhaal dat je wil gaan vertellen moet natuurlijk beschikken over een begin, midden en een eind. Door dit voor jezelf uit te schrijven zorg je voor een duidelijke goed opgebouwd verhaal. Wij maken vaak gebruik van Storytelling. De waarde van storytelling is dat argumenten overtuigen, een verhaal inspireert. Een goed verhaal kan de kijker inspireren en zorg ervoor dat het verhaal blijft hangen. Een mooie passende quote is van Maya Angelou:”Mensen zullen vergeten wat je deed, maar nooit hoe je ze liet voelen”.
  1. Maak het visueel
    Maak je verhaal visueel. Doe dit door in je hoofd, op papier of getekend een korte weergave van je vlog te maken. Zo krijg je zelf een beeld bij wat je wil gaan vertellen en hoe je dit voor je ziet.
  1. Houd het persoonlijk
    Vertel een verhaal dat bij je past. Ga geen verhaal vertellen over onderwerpen waar je niets vanaf weet of waar je geen gevoel mee hebt. Door een verhaal te vertellen waar jij je goed bij voelt, zorg je ervoor dat je dit ook weet over te brengen op beeld.
  1. Kijk uit voor het te nadrukkelijk aanprijzen van iets
    Probeer niet herhaaldelijk te vertellen hoe goed jouw organisatie is. Dit kan alleen maar irritatie opwekken bij de kijker. Door een duidelijk verhaal te vertellen weet de kijker echt wel dat het vanuit jouw organisatie is.
  1. Zet situaties in Scène
    Wil je een interview afnemen? of een bepaalde actie filmen? Zet deze situatie dan in scène. Dit zorgt ervoor dat je de scène enkele keren kan oefenen voordat het perfect op beeld staat.
  1. Gebruik een format als je meerdere afleveringen gaat maken
    Denk hierbij aan hetzelfde intro en outro per vlog, dezelfde kleuren, lettertypen etc. De serie zou als titel kunnen hebben “Tommie op bezoek bij …”
  1. Geef een duidelijke call-to-Action
    Wat wil jij dat de kijker na het bekijken van je vlog doet? Wil je dat de kijker naar je website gaat of zich abonneert op je kanaal?

 

Ten slotte is het belangrijk om vooraf binnen je organisatie af te stemmen wat er met de gemaakte vlog gedaan gaat worden. Wordt deze verspreid via social media, YouTube of een nieuwsbrief? Oftewel, hoe zorg jij dat iedereen jouw vlog gaat zien?

Walt Wonder Schmidt helpt organisaties al met vlogtrainingen sinds mei 2018. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem Contact met ons op!

Vraag voor eind december 2019 een offerte aan en ontvang 10% korting! 

Meer voorbeelden zien? Kijk dan eens op onze vloggen pagina!